Meertalige WordPress Woocommerce Webwinkels – WPML

Meertalige WordPrsess WooCommerce webwinkels en WPML

Een webwinkel aanbieden in meerdere talen vergroot  je theoretische bereik en afzetmarkt enorm. Bovendien kan het handig zijn voor kopers die geen nederlands kunnen lezen, maar bijvoorbeeld wel engels of duits begrijpen.

Naar aanleiding van veel vragen over meertalige webwinkels volgt hier een overzicht van mogelijkheden binnen WordPress om dit te bereiken gecombineerd met onze ervaringen, zodat je hopelijk na het lezen van dit artikel zelf kan bepalen of een meertalige webwinkel in WordPress iets voor je is.

Er zijn twee methodes om in WordPress dit te bereiken. Voor beide oplossingen heb je in ieder geval Woocommerce nodig, de meest bekende e-commerce plugin voor WP.  Met gebruik van  de premium plugin 'WordPress Multi Language', kortweg WPML genoemd, kan een volledige meertalige webwinkel gemaakt worden. Ook kan de gratis plugin Polylang gebruikt worden. Andere vertaalplugins bieden vooralsnog te weinig mogelijkheden.

Enige kennis en ervaring met WordPress is vereist om een meertalige webwinkel in Woocommerce op te zetten en het kan gemakkelijk mis gaan als je alles niet zorgvuldig opzet vanaf het begin. In dit artikel zetten we de de voor,- en nadelen van de twee methodes uiteen.

Methode 1: Meertalige WordPress Woocommerce Webshop met Polylang

Met behulp van de gratis plugin Polylang kan je je website meertalig maken. Om ook het winkelgedeelte meertalig te maken heb je daarnaast de plugin Hyyan Woocommerce Polylang Integration nodig. Deze plugin  wordt momenteel verbeterd en doorontwikkeld. Er is niet altijd duidelijkheid over compatibiliteit met alle bestaande plugins voor Woocommerce. Indien je dus Woocommerce al hebt uitgebreid met extra specifieke Woocommerce plugins (extensies) bestaat er een goede kans dat dit problemen kan geven. De configuratie op zich is verder niet overdreven lastig en misschien zelfs overzichtelijker dan de de tweede premium methode met gebruikmaking van WPML die we bespreken.

Mocht je dus op zoek zijn naar een volledig gratis mogelijkheid voor een een meertalige webwinkel, is je webwinkel niet al te ingewikkeld en vind je het geen probleem dat je niet gebruik kan maken van alle uitbreidingen voor Woocommerce en geavanceerde vertaalmogelijkheden, dan kan je bekijken of deze oplossing voor jou werkt.

Methode 2: Meertalige WordPress Woocommerce Webshop met WPML

De enige professionele oplossing voor meertalige webwinkels met Woocommerce is door gebruik te maken van WPML (licentie 1 jaar $79). De plugin is zeer uitgebreid, zeer krachtig, maar ook - zeker als het gaat om meertaligheid in Woocommerce te bereiken - niet eenvoudig voor een WordPress beginner.

Wat zijn de pluspunten? WPML is zo’n beetje de enige plugin die meertaligheid aanbiedt van werkelijk alle onderdelen in WordPress die maar meertalig kunnen zijn. Naast het volledig meertalig aanbieden van een product kunnen ook de algemene teksten, widgets, menu’s, formulieren, emails en zelfs featured images of logo’s per taal ingesteld worden (handig als je een pay off in je logo wilt aanbieden in meerdere talen).

Daarnaast wordt WPML ook door veel Woocommerce plugins (maar zeker niet alle!) officieel ondersteund wat de kans op problemen verkleint al blijft het opletten welke combinaties van extra Woocommerce plugins je gebruikt bovenop WPML. Hoe meer exotische combinaties van plugins je gebruikt op je website, hoe groter de kans dat er problemen optreden.

En daarmee is het eerste nadeel benoemd. Verder moet je ook voorzichtiger zijn met updates, met name als je veel plugins gebruikt die Woocommerce gerelateerd zijn. Het is  zaak goed overzicht te houden welke versies van plugins goed met elkaar werken. Voor een developer kan het daarom een aardige klus zijn om orde in de problematiek te brengen als dit mis gaat en dit maakt bijvoorbeeld onderhoud een kostbaarder onderdeel.

Wat betreft de configuratie, deze is niet heel eenvoudig als je met een webwinkel gaat werken. Er zijn veel configuratie-mogelijkheden en juist daarom kan je je site en winkel ook vrij makkelijk kapot maken als je niet weet wat je doet of geen goed onderhoud doet aan je installatie.

Daarnaast is een goed management van vertalingen absoluut noodzakelijk, zodat vertalingen ook overal goed werken en doorkomen. Indien je dat niet doet, bestaat er een grote kans dat je klant tijdens het winkelen of bijvoorbeeld tijdens het bestelproces toch weer een andere taal te zien krijgt. AllesWP geeft op dit punt veel support, omdat site-eigenaren vaak het overzicht kwijt raken.

Bovendien is het een zware plugin die tezamen met Woocommerce maakt dat je een goede hosting nodig hebt om te zorgen dat je site enigszins snel blijft. Goede caching is daarnaast aan te raden (voor de technici: vooral om het aantal queries op de database drastisch te verminderen).

Bedenk dat een webwinkel als Zalando of Bol.com tonnen uitgeeft om een site snel en goed te draaien. Het is dus niet altijd realistisch om je website met dit soort winkels te vergelijken al kom je met goede hosting  een heel eind.

Ondanks de genoemde nadelen biedt WordPress samen met WPML in algemene zin nog steeds ontzettend veel voordelen in termen van mogelijkheden en kosten als je het vergelijkt met de bekende gehoste webshopoplossingen waarvoor meestal een maandelijks abonnement nodig is. Wij werken op dit moment uitsluitend met WPML voor projecten van onze klanten. Het biedt de meeste mogelijkheden voor meertaligheid wanneer we klantspecifieke themes/templates maken of functionaliteiten inbouwen in WordPress.

Een belangrijke meerwaarde die WPML overigens biedt is de mogelijkheid om vertalingen direct vanuit WordPress naar een professionele vertaalservice te sturen zoals ICanLocalize. Op die manier kan je nieuwe teksten die vertaald moeten worden met éen druk op de knop verzenden voor vertaling en staan ze na vertaling gelijk goed in je website. Op die manier houdt je alle vertalingen ook bij wijzigingen en updates altijd netjes. Een oplossing als Polylang biedt die niet.

Conclusie

Bovenstaande maakt dat je goed moet overwegen of een meertalige webwinkel iets voor je is. Indien je geen budget of tijd hebt om je webwinkel goed te managen en te onderhouden, kan je er beter niet aan beginnen waarmee we je overigens niet op voorhand al willen ontmoedigen. Je kan altijd eens beginnen met de PolyLang oplossing (methode 1) en kijken of dit voldoende voor je is als je twijfelt.

Overigens, denk ook aan de meertalige SEO optimalisatie indien je wat wil verkopen aan je buitenlandse klanten. WPML biedt deze ondersteuning. Indien je SEO ook meertalig goed aanpakt bereik je ook werkelijk je deze potentiële klanten... op den duur. En pas dan kost het geen geld, maar levert het vooral ook wat op. Als je verwacht dat het binnen drie maanden storm loopt met bestellingen uit alle landen op een mooie meertalige webwinkel, valt de praktijk vaak tegen.

Een alternatief op een meertalige webwinkel kan zijn om simpelweg meerdere WordPress Woocomerce websites te draaien elk in hun eigen taal. Dat betekent dan wel minstens dubbel zoveel updates, licenties aanschaffen, betaalkoppelingen, verzendkoppelingen en producten invoeren.

Indien je echter toch op zoek bent naar een meertalige Woocommerce webwinkel met oneindig veel betaalbare mogelijkheden en uitbreidingen en ook rekening houdt met de genoemde vereisten en voor,- en nadelen, dan zal een oplossing met behulp van Woocommerce en WPML al snel de meest interessante keuze zijn.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AllesWP draait op WordPress en gebuikt cookies voor juiste werking van de site. Ga je hiermee akkoord? Klik dan op Accepteren. Indien je niet akKoord gaat zullen sommige onderdelen mogelijk niet goed werken. Meer informatie

Cookies



Zie ook de link naar ons privacybeleid, te vinden rechtsonder op elke pagina van deze website.
Deze website draait op WordPress, een CMS (content management systeem) dat is ontwikkeld door Automattic. Tijdens je bezoek maakt WordPress gebruik van een cookie om te controleren of cookies door je browser worden ondersteunt. Deze cookies worden niet gebruikt voor analyses en zijn puur functioneel. WordPress voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Automattic.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. Google Analytics maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Google Inc. voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Google Inc.

Waneer je een van onze contactformulieren invult, wordt deze informatie opgeslagen in ons helpdesksysteem genaamd ZenDesk, een veilig online systeem voor supporthandeling dat voldoet aan de AVG (GDPR_.. Vanuit ZenDesk kunnen onze supportmedewerkers snel antwoord geven op de door jouw gestelde vragen.

Deze website maakt gebruik van Google Tag Manager, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. Google maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Google Inc. voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Google Inc.

Deze website maakt gebruik van Zopim Webchat, een chat applicatie die wordt aangeboden door Zopim.com en maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Zopim voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Zopim.

Deze website maakt gebruik van HotJar, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Hotjar.com Hotjar maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Hotjar voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Hotjar.

Sluiten