Woocommerce: Het verschil tussen shipping zones, shipping methodes, shipping options & shipping classes

Nieuwe WooCommerce shipping instellingen vanaf 2.6

WooCommerce shipping

Afgelopen week stelde een klant van AllesWP de vraag:
"Er staat dat mijn WooCommerce shipping (verzending) is verouderd, terwijl alle updates zijn gedaan. En mijn verzendkosten bij producten krijg ik niet (meer) goed voor elkaar."

Het is alweer meer dan een half jaar geleden sinds WooCommerce de setup voor shipping aanpaste in WooCommerce 2.6. Daarmee wordt het mogelijk veel meer verzendscenario's in te stellen. Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending aanmaken voor alleen een bepaald klantengebied. Die verandering beginnen sommige WooCommerce gebruikers nu te merken.

Misschien heb je die extra instellingen voor WooCommerce shipping en mogelijkheden niet direct nodig voor jouw business. Toch is het handig dat ook jij de instellingen binnen WooCommerce onder ''shipping'' binnenkort opnieuw instelt. Heb je nog niets veranderd aan je shipping instellingen, maar wel WooCommerce bijgehouden met de nieuwste updates? Dan zal je zien dat er bij de shipping methods als 'free shipping' en 'flat rate' (te vinden onder onder de tabs in WooCommerce settings) een melding staat dat deze 'verouderd' zijn.

Daarmee wordt eigenlijk bedoeld dat WooCommerce je huidige oude instellingen nog wel begrijpt en ook toepast op je bestellingen, maar dat je er verstandig aan doet de boel toch eens aan te passen.

Hoe je dat exact doet stap voor stap kan je het beste lezen op de website van WooCommerce, maar dat kan best ingewikkeld zijn. Daarom legt AllesWP in dit artikel de belangrijkste begrippen uit, zodat je in iedergeval in grote lijnen begrijpt hoe WooCommerce shipping werkt.

Oude settings uitzetten

Als eerste dien je eerst de huidige tabs waarbij staat dat deze verouderd is te openen en vervolgens het vinkje uit te zetten om de geselecteerde shipping methode te deactiveren. Hou er rekening mee dat je deze daarna ook niet meer aan kan zetten! De tab is na activeren verdwenen. Dat geldt voor elke tab die je uitzet waar 'verouderd' bij staat.

Vervolgens bouw je jouw shipping weer opnieuw op aan de hand van drie begrippen. Als je het verschil begrijpt tussen deze begrippen en hoe ze samen werken voorkom je  een hoop verkeerde aannames en foutieve instellingen èn kan je een plan maken van aanpak voor jouw webwinkel. Daarna kan je altijd nog details finetunen met behulp van de gebruiksaanwijzing op de WooCommerce website.

Drie begrippen m.b.t WooCommerce shipping

  • shipping zones
  • shippping methods
  • shipping classes

1. shipping zones

Zones staat voor de zones, regio's, landen waaraan je verkoopt. Bij Shipping zones maak je op z'n simpelst één zone aan, namelijk Nederland. Default staat er al ''rest of the world" ingesteld. Indien je dus zelf één zone extra aanmaakt, nml. Nederland, maak je daarmee het onderscheid in zone Nederland versus de zone ''de rest van de Wereld". Dit kan al een handige graadmeter zijn om straks een goede prijs te plakken op de verzendkosten voor je klant.

2. Shipping methode

Nu wordt het tijd om aan zo'n shipping zone een shipping methode toe te voegen. Methodes gaan over de manier waarop de bestelling de koper van dat product bereikt èn vooral wat de kosten zijn van die manier. Denk aan 'gratis verzending', 'vast tarief', 'ophalen'. Je kan er zelf nog meer bijmaken, maar dit zijn de methoden die je meestal gebruikt en waar je al uit kan kiezen.

Bij een methode kan je allerlei details instellen voor die specifieke methode. Je vindt bij deze methodes ook de eventuele 'shipping classes' terug. Zie voor meer details het hoofdstuk ''shipping classes verderop".

Je maakt vaak een stuk of 2-3 methodes aan, zodat je alle mogelijkheden die je wil gebruiken om het product tot de klant te laten komen ook kan aanbieden.

Let op:  Zorg dat je één of meer methodes toevoegt voor èlke zone die je aanmaakte in stap 1. Zonder een methode om het product bij de klant te krijgen kan een klant uit die zone namelijjk niet kiezen uit een of meer van die mogelijkheden (lees: methoden) om zijn product te krijgen.

3. Shipping classes

Shipping clases zijn er om producten te voorzien van verschillende manieren van shipping. Dat is nodig, want niet elk product heeft dezelfde shipping nodig. Shipping classes verschillen van methodes. Je zou kunnen zeggen dat een shipping class hangt aan één of meer methodes.

Voorbeeld: Als je zowel ansichtkaarten als bankstellen verkoopt dan wil je daar in de regel graag een andere manier van shipping classes aan hangen met ook weer andere kosten. Anders gezegd: indien je voor sommige producten hogere of lagere verzendkosten wil rekenen dan heb je 'shipping classes' nodig, naast de methodes die je al had aangemaakt zoals gratis halen over verzenden tegen vaste prijs.  Kleine producten  koppel je aan de door jouw gemaakte 'shipping class' brievenbuspost. Grotere producten koppel je dan aan de ''shipping class' pakjespost waar je meer voor wil rekenen.

Deze shipping classes kan je zelf bedenken en je kan er zoveel maken als je wilt, al heb je er meestal niet meer nodig dan 2 of 3. Om shipping classes aan te maken ga je naar tabblad shipping classes en maak je de classes van je keuze aan.

Let op: De gemaakte shipping classes vind je weer terug bij de productpagina van elk product. Je kan daar het product vervolgens instellen op de klasse van je keuze: ansichtkaarten=brievenbuspost, bankstellen=pakketpost. De shipping classes vind je ook terug bij de shipping methods, zodat je de gekozen shipping method kan verfijnen met verschillende shipping classes.

Zo kan je dus samenvattend het volgende scenario opbouwen:

  • twee shipping zones:
    Nederland en rest van de Wereld.
  • drie shipping methods:
    gratis verzenden vanaf prijs X, variabel tarief en ophalen.
  • twee shipping classes:
    brievenbuspost en pakketpost.
  • Voor beide shipping zones kies je één of meer van de drie shipping methods. De beide shipping classes vind je terug bij de shipping methodes. Per shipping methode kies je dan vervolgens de kosten per shipping class, bv 2€ voor class 'brievenbuspost' en €10 voor class 'alles wat niet in de brievenbus past en via pakketpost gaat".

En nu maar hopen dat het je ansichtkaart of bankstel ook aankomt...

Shipping is op nog veel manieren in te stellen dan bovenstaand scenario. Zo kan je ook shipping berekenen op afmetingen, op gewicht, op tijdstip of op basis van een combinatie of hoeveelheid van artikelen.

Neem het voorbeeld waarbij één ansichtkaart valt onder de shipping class=brievenbuspost. Maar wat te doen als iemand dan 50 ansichtkaarten bestelt? Die kan je niet versturen voor de prijs die hoort bij brievenbuspost, want 50 ansichtkaarten hebben misschien wel een pakket nodig om te versturen.

Voor dit soort scenario's en alle andere problemen met betrekking tot het instellen van Shipping in WooCommerce waar je zelf niet uit komt kan AllesWP je helpen. Je kan daarvoor een  Hulp-to-Go aanmaken op de supportpagina.

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AllesWP draait op WordPress en gebuikt cookies voor juiste werking van de site. Ga je hiermee akkoord? Klik dan op Accepteren. Indien je niet akKoord gaat zullen sommige onderdelen mogelijk niet goed werken. Meer informatie

Cookies



Zie ook de link naar ons privacybeleid, te vinden rechtsonder op elke pagina van deze website.
Deze website draait op WordPress, een CMS (content management systeem) dat is ontwikkeld door Automattic. Tijdens je bezoek maakt WordPress gebruik van een cookie om te controleren of cookies door je browser worden ondersteunt. Deze cookies worden niet gebruikt voor analyses en zijn puur functioneel. WordPress voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Automattic.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. Google Analytics maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Google Inc. voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Google Inc.

Waneer je een van onze contactformulieren invult, wordt deze informatie opgeslagen in ons helpdesksysteem genaamd ZenDesk, een veilig online systeem voor supporthandeling dat voldoet aan de AVG (GDPR_.. Vanuit ZenDesk kunnen onze supportmedewerkers snel antwoord geven op de door jouw gestelde vragen.

Deze website maakt gebruik van Google Tag Manager, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. Google maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Google Inc. voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Google Inc.

Deze website maakt gebruik van Zopim Webchat, een chat applicatie die wordt aangeboden door Zopim.com en maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Zopim voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Zopim.

Deze website maakt gebruik van HotJar, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Hotjar.com Hotjar maakt gebruik van cookies te analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. Deze gegevens worden geanonimiseerd opgeslagen. Hotjar voldoet aan de richtlijnen uit de AVG (GDPR). We wijzen je derhalve ook op de algemene voorwaarden van Hotjar.

Sluiten