Onderhoud en updates van Woocommerce Webshops
Hoe ga je om met onderhoud en plugins updates van Woocommerce Webshops en wat zijn de kosten? Die vraag komt vaak voorbij. Antwoord: voor echte simpele webshops kan je veel zelf. Voor lastige zaken kan je af en toe onderhoud laten doen voor gemiddeld zo'n €50-€100. Voor de grotere webshops, dwz webshops met extra (WooCommerce) plugins waarmee je serieus geld probeert te verdienen is een budget van €100+ per maand realistisch. Een goedkoop onderhoudsabonnement biedt vaak geen garantie op een site zonder problemen en is op jaarbasis vaak duurder dan onderhoud op afroep.
Onderhoudsabonnementen?
Ik zie ergens een aanbieding staan van een onderhoudsabonnement voor mijn WordPress website voor €25 per maand en zoiets zoek ik!
Het antwoord van AllesWP: wees voorzichtig met goedkope onderhoudsabonnementen. Een WordPress onderhoudsabonnement voor WooCommerce webshops voor een paar tientjes per maand levert vaak niet de kwaliteit en behoefte die je nodig hebt om jouw webshop zonder problemen te laten draaien. Als er wat mis gaat moet je vaak alsnog bijbetalen is een veelgehoord verhaal van klanten van AllesWP die ontevreden zijn weggegaan bij de aanbieder van het abonnement.
Zo'n abonnement betekent vaak niets meer dan dat er voor jou 1 of 2 keer per maand wordt ingelogd op jouw website en dat alle plugins dan met een simpele druk op de update knop worden bijgewerkt. Dat kan je zelf ook! Bovendien zijn er tegenwoordig zat plugins die dit automatisch voor je kunnen doen. En WordPress kan zichzelf trouwens ook automatisch updaten als het echt moet. Als je echter op deze manier je updates klakkeloos toepast dan gaat geheid een keer mis, omdat je vergeet te checken of al die plugins, themes en WordPress versies nog wel goed met elkaar kunnen werken.
Vooral bij WooCommerce webshops waarbij je extra plugins (extensies) hebt geïnstalleerd om je webwinkel extra functies te geven heb je sneller last van foutmeldingen of fatal errors na een klakkeloze en simpele update-ronde.
Voorbeeld
- Je draait WooCommerce op een mooi E-commerce theme van Themeforest.
- Je gebruikt in je webshop een plugin voor het gebruik van ParcelWare en misschien nog wat andere (gratis) WooCommerce extensies.
- WooCommerce geeft een update button in je WordPress Admin Dashboard.
- Je denkt updaten maar!
- Alles lijkt goed te gaan, geen foutmeldingen of white screens, maar een dag later merk je dat je Parcelware niet meer goed werkt met je bestellingen.
- Het blijkt dat je parcelware plugin nog niet goed getest en niet geschikt is met de nieuwere versie van WooCommerce.
Ga zorgvuldig om met WooCommerce Updates
Vuistregel is dat WordPress websites die veel plugins draaien of een grote ingewikkelde plugin draaien (bv. WPML bij een meertalige webshop) voorzichtiger moeten zijn. En hoe meer ingewikkelde plugins je tegelijk draait hoe groter de kans dat het mis gaat met een update. Dat geldt overigens ook voor WordPress websites zonder WooCommerce die veel plugins draaien.
Je moet je voorstellen dat een pluginmaker de nieuwe versie van een plugin natuurlijk test, maar deze dat de combinatie van plugins, theme, type hosting die jij gebruikt nèt niet is getest. Dat is ook wel logisch, want er zijn ontelbaar veel plugins en combinaties en dus scenario's mogelijk. Gevolg is dat er altijd wel weer een extra nieuwe update nodig is van zo'n plugin om bijvoorbeeld een conflict met een andere plugin te verhelpen die er eerder niet was. Helaas.
Een WordPress Expert zal tijd nodig hebben om in kaart te brengen hoe jouw website in elkaar zit en zal bij een foutmelding eerst moet gaan uitzoeken (debuggen, testen, eventueel een testkopie maken van je website) waar het probleem zit en vervolgens kijken of er überhaupt een oplossing mogelijk is. Zoiets kan maar zo een aantal uur of meer in beslag nemen. Daarom zal een goedkoop update abonnement vaak in de kleine lettertjes zetten dat onvoorziene problemen na updates niet gratis worden hersteld. En de realiteit is dat dit soort problemen na een update bij een volwaardige webwinkel met wat extra plugins eerder regel dan uitzondering zijn.
Terugkomend op de vraag wat het kost om een WordPress WooCommerce website te onderhouden: nu begrip je misschien dat het voor een developer vaak koffiedik kijken is hoeveel onderhoud een webshop nodig heeft. Simpele webshops op simpele themes waar weinig plugins, extensies en uitbreidingen op zitten kunnen misschien volstaan met een simpele klik-op-de-update-button actie. Meer uitgebreide webshops die ook andere plugins draaien ongeacht of die nu wel of niet echt gerelateerd zijn aan WooCommerce hebben al snel veel vaker en langer onderhoud nodig.
Bespaar op maandelijkse kosten
Als je klant bent bij AllesWP voor onderhoud voor je WooCommerce website zal je geen maandelijkse vaste kosten hebben voor een abonnement. Je ontvangt alleen t.z.t. een reminder indien gewenst dat het goed is om je webshop weer te (laten) updaten. Aan jouw de keuze of we je moeten helpen. En omdat we jouw website inmiddels kennen kan er ook veel beter ingeschat worden of een update wel of niet nodig is en welke support je eventueel nodig hebt. Een simpele WooCommerce webwinkel kan zo geld besparen en misschien zelfs wel een half jaar zonder extra hulp en extra kosten. Ook voor ingewikkelde webshops kan het voordelig zijn, want je kan rustig een maand overslaan als er geen problemen zijn.
Tenslotte: What about Veiligheid?
Maar hoe zit het dan met veiligheid? Er zijn soms momenten dat een snelle update noodzakelijk is vanwege een kwetsbaar lek in de gebruikte software. Dat komt in de regel niet maandelijks voor. Bovendien voorkomt in zulke directe gevallen goede beveiliging met een Firewall op serverniveau vaak een hoop problemen en is er tijd genoeg voor een update. AllesWP kan je adviseren bij welke providers deze extra beveiliging geboden wordt en goed samenwerkt om jouw WordPress zelfs beschermen als jouw WordPress configuratie zo'n beveiligingsprobleem zou hebben. Het is geen reden om laks te worden met beveiliging, wel een reden om beheerst met updates om te gaan om te voorkomen dat je WordPress Webshop misschien wel offline gaat door een fout. Dat zou toch jammer zijn!